Ha estat a les hores quan he recordat el
que l’Antoni ens havia explicat sobre el temps històric, el temps
que que ja no existeix però segueix aquí; gràcies al qual,
durant la infantesa, comencen a apreciar i veure la profunditat del temps.
Sense adonar-me, d'una manera sorprenent, començava a entrellaçar la
meva experiència personal amb allò fet a classe; de la mateixa manera que els
infants parteixen de la seva realitat i el seu bagatge per construir nous
aprenentatges d'una manera significativa, funcional i sòlida.
L'Antoni ens va parlar de les diferents categories que integraven el temps històric i ens va posar alguns exemples perquè ho entenguessin Jo no explicaré el que l'Antoni ens va comentar sinó que aniré un pas més enllà i intentaré relacionar dites categories amb l'experiència personal que acabo de narrar. El que jo vull és entendre quins elements tenia aquell joc perquè em cridés tant l'atenció i el perquè sento que va ser una de les activitats, relacionades amb medi social, més enriquidores i significatives de la meva infància.
-L’allunyament i l’evocació-empatia: Aquesta categoria apareix en el joc quan intentava posar-me en la pell dels que vivien en les cases que observava i imaginava les seves vides.
-Simultaneïtat: Mentre el joc durava, tot i no ser conscient estava creant el concepte de simultaneïtat temporal; és a dir, mentre jo jugava i observava a aquelles persones, elles estaven fent altres coses.
-Evolució Causa- Efecte: Tot i que aquest
aspecte no queda massa clar penso que també apareix en el joc. Jo les mirava i
imaginava, si no les hagués vist no ho hagués pogut pensar. De la mateixa
manera quan jo mirava cap a munt la meva mare em deia que mirés endavant; les
meves accions tenien conseqüències.
-Ritmes evolutius i durades: Aquesta categoria
apareix quan els meus familiars em parlaven de com era Barcelona quan eren
joves. Tot i que jo no entenia del tot aquell concepte, ja que per mi el meu
pare i el meu avi sempre sigut els mateixos sempre (no podia imaginar-los de
cap altre manera) això em feia anar sent conscient de que les coses canvien i
tenen una durada i evolució. També l'inici i la fi del joc em mostraven aquests
ritmes i durades.
-Cronologia: Per explicar-me la
realitat en que vivien, el meu pare i el meu avi, m'explicaven com era la
Barcelona que ells havien conegut tot comparant-la amb la d'ara. A nivell
d'anys recordo que el meu avi els mencionava, tot i que no puc recordar les
dates, però també emprava frases com: "Fa molt i molt de temps" o
"Quan l'avi era un vailet" o "Quan aquí no hi havia cases i tot
era terra ". Aquestes oracions em feien anar prenent consciència de que,
en algun moment, havia existit un temps i una realitat diferents als que jo
vivia.
En general, després d'aprofundir en el tema,
considero que treballar aquests aspectes amb els infants és complex. Els adults
donem per suposat masses coses, tenim tant interioritzat tot, ho pensem tot de
manera tant automàtica que, sovint, ni ens adonem. Els infants però es
qüestionen tot allò que veuen, es fan preguntes sobre l'entorn que nosaltres
considerem tan obvies que ni les mirem. Les categories comentades, tot
fragmentar en parts la comprensió del temps històric, són parts
inseparables d'un únic tot; és a dir que unes sense les altres manquen de
sentit. De nou cal fer èmfasi en la necessitat de fomentar en els infants
aprenentatges globals i transversals.
Per últim voldria dir que crec que per poder
ajudar als infants a construir i entendre la idea de temps històric, primer de
tot, cal deixar enrere els automatismes i començar a mirar-me el món amb uns
altres ulls, des d'un altre punt de vista més crític i profund.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.