dijous, 3 de gener del 2013

L'Espai a l'Educació Infantil

L’espai és un element bàsic en la formació d'una persona perquè nosaltres ens movem en un espai i construir la nostre identitat i la de les persones que ens envolten en relació a aquest. Un espai ens dona informació de qui l'habita i l'habitat, ens deixa veure a quins valors donen importància, com és i sobre què s'edifiquen la seva cultura i costums. Un espai és la petjada d'una manera d'entendre la societat i les relacions que s'estableixen entre els seus membres, l'espai ens dona eines per interpretar i comprendre el medi que ens envolta. De la mateixa manera que nosaltres ho hem fet els infants també ho fan, capten la informació inherent en l'espai, els valors i significats que l'omplen i, a partir d'aquests, construeixen i atorguen significat a qui son, a la seva cultura i societat, a la seva realitat. Però l'espai no és només una porta cap a qui som, també és una porta que ens deixa veure qui vam ser i en qui ens volem convertir. Octavio Paz va deixar constància d'aquest fent: “La arquitectura es el testigo insobornable de la historia, porque no se puede hablar de un gran edificio sin reconocer en él el testigo de una época, su cultura, su sociedad, sus intenciones...” Així doncs l’espai i la comprensió d'aquest és un dels fonaments sobre els quals nosaltres construïm el ciutadà que serem i les actituds que desenvoluparem. És per aquest motiu que cal donar eines als infants perquè puguin interaccionar amb l’espai i interpretar-los, perquè puguin participar activament i de manera autònoma i plena en ell.

Els aspectes que cal desenvolupar de manera essencial al llarg de l'etapa d'Educació Infantil, les quals aportaran als infants les estratègies necessàries per aconseguir els objectius mencionats anteriorment són: 

L’orientació en l’espai: Referent a la lateralitat, a la profunditat i a l’anterioritat. 

L’objecte dins l’espai : Referent a la interioritat i exterioritat (fora/dins) i a la delimitació de les coses (perímetres, al voltant de…, al llarg de…) 

La posició relativa dels objectes a l’espai: On es mostren les relacions entre els objectes amb l’espai i amb nosaltres mateixos. Ex: en mig, fora, darrera de…

Les distàncies: En que ens trobem nosaltres respecte als elements que estan a l’espai ( a prop, lluny, apartat de…) 

Les pre-mesures: Eines que ens permeten calcular mesures de manera empírica i vivencial, a través de l’experimentació i el propi cos.

El breu resum que he elaborat d'aquests aspectes que cal treballar a Educació Infantil, degut a la seva importància en l'àmbit de formació i estructuració, per part dels infants, del medi on es troben i de la  idea de ciutadà; ha estat elaborat per tal de prendre una major consciència d'aquests elements. Aquest bloc està entès per ser una segona memòria que em guiï, tant en l'avui com en el demà, per arribar a ser una bona docent i garantir que mai oblidi aquells aspectes de rellevant importància els quals doten de qualitat  i significat l'educació dels infants. Aquestes eines són indispensables per ells per poder interpretar el món, de la mateixa manera que ho és la paleta per un pintor o una partitura per a un músic. Si no es formen en aquests aspectes d'una manera plena podrien tenir mancances que no els permetin interpretar la realitat en que viuen ni actuar en ella. 

Per finalitzar voldria concloure amb una frase de Jean Jacques Rousseau, la qual trobo molt adient i significativa; ja que remarca la importància de donar temps als infants perquè, a partir de l'experiència i la interpretació que fan del medi, vagin elaborant i omplint el món de les seves pròpies idees i significats. : "La infància té la seva pròpia manera de veure, pensar i sentir; no hi ha res més insensat que pretendre-les substituir per les nostres".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.